Lagstiftningen om psykiatrisk tvångsvård
infördes 1992 och bygger på ett gemensamt medicolegalt begrepp, allvarlig psykisk
störning (APS). Begreppet definierades i lagtext, förarbeten och föreskrifter
särskilt från SoS, men också från andra myndigheter, som RMV. En mindre justering kring fängelseförbudet
infördes 2008, men i grunden fungerar APS som grundkriterium för båda lagarna,
oavsett om vården tillkommit på basen av ett vårdintyg eller ett
domstolsöverlämnande. Utan APS kan psykiatrisk tvångsvård inte ges i Sverige,
även om livet skulle stå på spel. Detta är den helt avgörande förutsättningen
för tvångsvård, som enligt min mening inte kan eller bör ruckas på. Detta kan till exempel gälla vägran att ta
emot blodtransfusion på religiös grund. Här kan sociala tvångslagar användas
för minderåriga, medan vuxna som inte vårdas enligt de psykiatriska
tvångslagarna har rätt att neka även nödvändig behandling.
Efter de grundläggande författningstexterna
och de allmänna råden har APS-begreppet ”satt sig” under de drygt 20 år som det
tillämpats, även om det under lång tid fanns tveksamheter särskilt om
utvecklingsstörningar, autism/ADHD, demenssjukdomar, sexuella perversioner,
tvångssyndrom, impulskontrollstörningar och svåra personlighetsstörningar. Min
uppfattning är att begreppet fungerar ganska väl idag och att det är svårt att
se hur en teoretisk definition skulle kunna fungera bättre utan en lika lång
tid av konsensusutveckling i tillämpningen. Det är också en viktig skrivning
att psykiska störningar kan bli allvarliga i lagens mening ”oavsett etiologi”,
eftersom även exempelvis drogeffekter, abstinens och somatiska sjukdomar kan
förekomma tillsammans med APS. Min uppfattning är att LPT/LRV fungerar
tillfredsställande i dessa avseenden idag.
Somatiska vårdinsatser är möjliga enligt de
psykiatriska tvångslagarna, och det är min uppfattning att det skall vara
så. De somatiska vårdinsatser som blir
aktuella enligt de psykiatriska tvångslagarna är kortvariga, akuta, nödvändiga
och möjliga att genomföra under pågående tvångsvård eller rent av med tvång.
Det förutsätter att patienten till följd av den allvarliga psykiska störningen
inte förstår sitt vårdbehov. Psykiatrikern beslutar om en vårdåtgärd kan
genomföras med tvång, medan de somatiska läkarna bedömer indikationen och
ansvarar för genomförandet. Observera att HSL gäller före och samtidigt med
tvångsvård, så att frivillighet alltid föregår tvång. Insatser som kan bli
aktuella innefattar exempelvis reglering av diabetes, abstinensbehandling, akut
livsnödvändig kirurgi, nödvändig provtagning, övervakning eller omvårdnad. För
patienter som vårdas med tvång får nödvärn inte användas för att motivera
vårdåtgärder mot patientens vilja, utan de skall betraktas som tvångsåtgärder.
Insatser som inte kan komma ifråga enligt
de psykiatriska tvångslagarna är sådan provtagning som patienten själv måste
fatta ett informerat beslut om och som inte behövs för omedelbart livräddande
insatser, som HIV, chorea Huntington eller annan genetisk screening, men också
mer omfattande utredningar av exempelvis cancer inför långsiktigt syftande
behandling. Även om ett tillstånd på lång sikt kan vara livshotande och
behandling nödvändig kan tvångslagarna enligt min bedömning inte användas för
annat än akuta insatser, eftersom långvarig behandling av exempelvis
cancersjukdomar kräver en aktiv medverkan av patienten. Inte heller kan
gynekologiska ingrepp som abort, sterilisering eller inläggande av spiral
någonsin komma ifråga, inte heller kastrering eller sterilisering av män.
I framtiden kommer förr eller senare
behovet av en omfattande översyn av de psykiatriska tvångslagarna. Sannolikt
kommer då beslutskompetens att fokuseras istället för APS. Min uppfattning är
dock att det svenska systemet med ett sammanhållet begrepp för de båda
psykiatriska tvångslagarna är välmotiverat och inte bör förändras förrän det
finns ett empiriskt underlag för helt nya definitioner av kompetens för
särbehandling när det gäller beslutsfattande, straffansvar och samhälleliga
rättigheter och skyldigheter.
De problem som ofta aktualiseras i media
gäller egentligen beslutskompetens och nödvärnsinsatser för att rädda liv
generellt, utanför de psykiatriska tvångslagarna. Det är enligt min uppfattning
viktigt att sådan vård kan ges lagligt men utan att ”psykiatrisera”
normalpsykologiska reaktioner eller drogpåverkan. Enligt min mening finns behov
av klargöranden när det gäller nödvärn och
1/ akuta insatser som görs med nödvärn,
exempelvis de vanliga fallen med förgiftningar hos ungdomar och unga vuxna som
kräver vårdinsatser mot patientens (påverkade) vilja men där psykiatrisk
tvångsvård inte aktualiseras, eller subakut under exempelvis de första
veckorna/månaderna av vård för ryggmärgsskador.
2/ ungdomar (omyndiga respektive 18-21 och
personer med utvecklingsstörning men utan annan psykisk störning) i förhållande
till föräldrars rätt att bestämma om vården, ta del av journalhandlingar och så
vidare.
No comments:
Post a Comment